Geweld tegen hulpverleners
Geweld tegen hulpverleners, hoeveel berichten zien we daar wel niet over verschijnen? Hoe verschrikkelijk we het allemaal ook vinden, het blijft helaas gebeuren.
Waar komt dat geweld vandaan?
Ook in de evenementenhulpverlening kan geweld voorkomen. Geweld tegen hulpverleners komt vaak voort uit een gevoel van machteloosheid of frustratie bij de geweldpleger. Ook heeft de geweldpleger vaak niet door dat hun gedrag als bedreigd ervaren wordt. Wat ook de kans op geweldpleging vergroot is het gebruik van drank of drugs. Op veel evenementen waar wij staan, wordt drank en/of drugs gebruikt. Dit zorgt ervoor dat ik als evenementenhulpverlener altijd alert ben op de mogelijke aanwezigheid van geweld.
Geweld tijdens evenementen
Gelukkig kan ik de keren dat ik geweld tegen ben gekomen tijdens mijn werk op één hand tellen. Vaak is het niet het slachtoffer zelf die gefrustreerd reageert, maar een groepje vrienden. Zo heb ik weleens meegemaakt dat ik een slachtoffer behandelde die naar de huisartsenpost moest. Dit betekende dat hij het evenement moest verlaten, zijn vrienden werden hier boos om. Ze hadden veel geld voor het kaartje betaald en dat ging ik nu voor ze verpesten. Door rustig te blijven en naar ze te luisteren bleef het bij verbaal geweld.
Hoe ga je met geweld om?
Door rustig te blijven en te luisteren.. Eerlijk? Vroeger was het mij niet gelukt om rustig te blijven.. Wanneer iemand een dreigende houding naar mij aanneemt, heb ik snel de neiging om mij ook ‘groot’ te maken. Laten zien dat ik niet zomaar klein te krijgen ben. Gelukkig is er een training vanuit Just4Safety geweest over hoe je met agressie (en de verschillende vormen hiervan) omgaat. In deze training heb ik geleerd om verschillende manieren van agressie te herkennen. Wat ik erg leerzaam vond is om te leren herkennen welke vorm van geweld het meest gevaarlijk is. Het kan namelijk zo zijn dat iemand zich verbaal niet agressief uit maar na een tijdje plots fysieke agressie laat zien. Als ik dat op tijd herken kan ik er op inspelen. Voor ons als evenementenhulpverlener betekent dat voornamelijk dé-escaleren. Dit doe je vaak door duidelijk en rustig te communiceren Een andere taak is het tijdig inschakelen van hulp, bijvoorbeeld van de beveiliging wanneer ik merk dat de-escaleren niet werkt.
Als het wel heftig wordt…
Wat ik heel belangrijk vind is dat ik weet dat ik op mijn team kan vertrouwen. Wanneer er frustratie is bij een slachtoffer of bij zijn of haar vrienden kan ik dit vaak prima alleen af. Wel is het fijn om te weten dat er in de post op elkaar gelet wordt. Zo weet ik dat mijn collega’s bijspringen wanneer zij zien dat het uit de hand loopt. Dit vertrouwen zorgt voor een veilige werkomgeving. Mocht het zo zijn dat ik een heftige situatie meemaak op het gebied van agressie (of andere heftige situaties) kan dit altijd besproken worden. Ik kan altijd in gesprek gaan met mijn collega’s op dat moment en evalueren wat er gebeurd is. Mocht dit niet voldoende zijn kan ik een gesprek met een vertrouwenspersoon binnen het team aanvragen. Mocht dit nog niet voldoende zijn dan is er een speciaal team waar wij bij terecht kunnen die buiten Just4Safety staan. Zij zijn gespecialiseerd in het helpen met traumaverwerking. Gelukkig heb ik dit nog nooit nodig had. Het geeft een veilig gevoel dat de mogelijkheid beschikbaar is, mocht ik het ooit nodig hebben.
#Doeslief
Om voor iedereen de hulpverlening veilig en gezellig te houden is de hashtag Doeslief in het leven geroepen. Met deze campagne wordt gevraagd om alertheid voor dit huidige probleem, namelijk ‘huftergedrag’ in het algemeen. Laten we met zijn alle liever voor elkaar zijn!